چگونه ایده‌ی فیلمنامه خود را پخته کنیم؟!

1) مشکل اصلی در تئاتر و سینمای ما متن است. اگر متن خوب باشد حتی با کارگردانی و عوامل بد هم می‌شود کار قابل قبولی ساخت. ولی اگر متن نباشد با بهترین عوامل هم نمی‌شود کار حتی متوسطی ساخت. اما متن چگونه قوی و پخته می‌شود؟!

2) برای رسیدن به ایده خوب برای یک فیلم، فیلمنامه نویس باید جامعه خود را خوب بشناسد. خیلی از فیلمنامه نویسان، ایده شان زندگی شخصی شان است. اگر از آن ها زیست فردی شان را بگیری، هیچ چیز ندارند.

3) فیلمنامه نویس باید بیننده خوبی باشد. خوب ببیند جامعه را، اشخاص را، برخودرهایشان را ، لحن کلام‌شان تا از این کاراکتر ها در فیلمنامه‌اش استفاده کند.

4) کسی که می خواهد مثلا فیلمی درباره یک بیمارستان بسازد، باید برود آنجا و از نزدیک شرایط را ببیند. تا در آن فضا زیست نداشته باشد، نمی تواند به موضوع درست بپردازد.

5) فیلمنامه‌نویس در تحقیق بر روی موضوع فیلم باید به مرحله اجتهاد برسد و تا به این درجه نرسیده دست از جست‌وجو بر ندارد.

6) فیلمنامه‌نویس نباید با فشارهای جریان روشنفکری دچار خودسانسوری شود،  او باید آنچه را که واقعیت داشته روایت کند. روایت واقعیت موجب پختگی اثر نیز می‌شود.

مقالات مرتبط

سینما کلید پیشرفت

سینما رسانه است و رسانه مدیریت می‌شود! کم نیستند افرادی که معتقدند چه کسی گفته سینما وظیفه دارد فراتر از یک کالای مصرفی باشد، فراتر…