تمارین یک نویسنده با سید محمد حسینی

1) هر شب برای خودت تا هر میزان که حوصله داری بنویس، اگر سرحال نبودی 5 خط بنویس ولی هرشب با هر موضوعی که دلت می خواهد بنویس! با این تمرین شما بعد از 6 ماه به نقطه ای خواهید رسید که به ادبیات اختصاصی خودتان دست پیدا می‌کنید که برای مخاطبین‌تان بسیار جذاب است.

2) نویسندگی داستان را با نوشتن قصه‌ای درباره کودکی خودتان آغاز کنید! نوشتن درباره کودکی در آغاز مسیر نویسندگی این مزیت را دارد که شما را از شخصیت‌پردازی بی‌نیاز می‌کند. مخاطب بدون شخصیت‌پردازی هم با شخصیت کودک همدلی می‌کند. بعد ها که مهارت نویسندگی‌تان رشد کرد سراغ شخصیت‌های پیچیده‌تر بروید.

3) محبوب‌ترین فیلم زندگی‌تان کدام است؟! احتمالا سبک نویسندگی شما به فیلمنامه آن فیلم نزدیک باشد! بهترین سکانس آن فیلم را انتخاب کرده و تحلیل کنید. بدترین سکانس آن را نیز روی کاغذ پیاده کرده و سعی کنید بهبودش دهید!

4) نویسندگی در موقعیت تضاد را تمرین کنید! شخصیت‌تان را در موقعیتی قرار دهید که هیچ تناسبی با شخصیتش ندارد. مثلا یک استاد ادبیات که انسانی مودبی است را  در موقعیتی قرار دهید که با یک لات لاابالی تصادف می‌کند و او با قفل فرمان از ماشین پیاده شده و سراغ استاد ادبیات می‌رود یا هر موقعیت خلاقانه دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد. با این تمرین مهارت نویسندگی‌تان رشد چشم‌گیری پیدا می‌کند.

5) اگر می‌خواهی نویسنده‌ی موفقی شوی باید بتوانی روی دو لبه‌ی نویسندگی راه بروی! ممکن است بپرسید دو لبه نویسندگی کدام است؟! ترس و عشق! نوشتن در موقعیت ترس و عشق را زیاد امتحان کنید با تسلط بر روی این دو موقعیت بر روی سایر موقعیت‌ها نیز مسلط خواهید شد.

مقالات مرتبط

سینما کلید پیشرفت

سینما رسانه است و رسانه مدیریت می‌شود! کم نیستند افرادی که معتقدند چه کسی گفته سینما وظیفه دارد فراتر از یک کالای مصرفی باشد، فراتر…