دوره تابستانه مدرسه علوم انسانی عمار

جمعی از اساتید ·23 مرداد 1401

ایده و چشم انداز جشنواره علوم انسانی عمار


ایده جشنواره
ما در حوزه علوم انسانی با دو مشکل مواجهیم

  1. به رسمیت نشناختن انسان انقلاب اسلامی که انسان ایرانی نمونه عینی آن است، توسط روشنفکران و منورالفکران در محافل علمی و آکادمیک به طوریکه شاهدیم، امروز در محافل علمی و آکادمیک ما اگر بخواهند درباره این انسان و مسائل و تجربیاتش تامل و نظرورزی کنند آورده جدیدی غیر از همان درک هایی که از انسان غربی و مقولات او دارند برای علوم انسانی ما نخواهد داشت.
  2. غفلت از مشاهده در تاملات نظری خود، به گونه ای که علوم انسانی و علوم اجتماعی کشور ما با هر نوع گفتمانی که حاکم بر آنهاست باز مسائل خودش را از بیرون و میدان نمیگیرد و انسان ایرانی و جامعه ایرانی با این همه مسائل متعدد و تجربیان مختلف هیچوقت در متن علوم انسانی ما مورد تامل و اندیشه ورزی قرار نمیگیرد.
    جشنواره علوم انسانی عمار با ایده مرکزی و شعار از مشاهده تا نظریه سعی دارد این دو مشکل را تا جایی که میتواند در حوزه علوم انسانی رفع کند.
    ما به دنبال اسلامی کردن علوم انسانی یا بومی کردن آن نیستیم. این جشنواره مانند خیلی از همایش ها که متکی به بخش پیشین و بخشنامه و بعدش فراخوان است، نبوده بلکه محصول انباشت مشاهده بوده، انبوهی از مشاهدات فشار آورده و ایده جشنواره علوم انسانی عمار را رقم زده. در این جا قرار است یک انباشت مشاهده تبدیل به تاملات نظری شود، ما در طول برگزاری خود جشنواره عمار شاهد تقریبا هزار ساعت گفتگو بین اهل اندیشه و اصحاب هنر و رسانه هستیم، ما در این جا میخواهیم این سیره ثمر بخش را که خواسته خود این نخبگان نیز بوده استمرار ببخشیم.

چشم انداز
ما در جشنواره علوم انسانی اگر چه در ابتدا متمرکز بر مساله شکاف بین مشاهده . نظریه هستیم و به کمک گفتگوی بین اهل اندیشه و اصحاب رسانه و هنر آرزوی تامل پیرامون مشاهده را داریم اما در ادامه میخواهیم زمینه را برای روایت بخش ها و قشرهای حاشیه ای جامعه فراهم کنیم.
بنابراین چشم اندازپژوهی ما در مدرسه علوم انسانی عمار نه فقط واقعیت بلکه عدالت و نه فقط فرار از تفلسف های نظری و ترجمه ای بلکه توجه به اقشار حاشیه ایست.
به طور مثال این همه کارگر به خاطر خصوصی سازی بثیکار شدند آیا علوم اجتماعی و همایش های علوم انسانی ما به این امر توجه کردند؟! یا بیتفاوت از کنار مساله به این مهمی که بخشی از اقشار جامعه ایرانی را درگیر خود کرده بود گذشتند.
ما میخواهیم بخش های به حاشیه برده شده و طرد شده در متن علوم اجتماعی و علوم انسانی قرار بگیرند. این وجه جشنواره تقویت کننده بعد مسئولیت اجتماعی علم استکه در بخش هایی از علوم اجتماعی رسمی به کلی نادیده گرفته شده است.
ما در جشنواره علوم انسانی عمار درآرزوی این هستیم و جامعه ای را در نظر داریم که مسئولیت عالمانش ( ان لایقاروا) باشد یعنی بی قراری بر جنگ فقر وغنا، شکم بارگی ویژه خواران از یک سو و فقر و رنج عموم جامعه از سوی دیگر، این چشم اندازیست که ما برای خود ترسیم کرده ایم

مدرسه علوم انسانی عمار:

مدرسه علوم انسانی عمار بر آن است که مطابق با ایده جشنواره علوم انسانی عمار _ یعنی ایده از مشاهده تا نظریه_ با برگزاری دروه هایی آموزشی، دانش پژوهانی را برای پوشش این خلأ تربیت نماید .

این دانش پژوهان تحت آموزش اساتید متخصص به نظر ورزی پرداخته و آثار خود را در قالب های علمی نظیر کتاب، مقاله، یادداشت،ارائه علمی و ….به دبیرخانه جشنواره ارسال می کنند.بنابراین مدرسه علوم انسانی عمار در پی گفتمان سازی ایده جشنواره و همچنین پرورش پژوهشگر در این زمینه از میان نخبگان فکری دانشگاهی و حوزوی علاقه مند به این حوزه می باشد.

مدرسه علوم انسانی عمار در دوره تابستانه خود به سرفصل های زیر می پردازد:
انسان انقلاب اسلامی
تربیت انقلاب اسلامی
زن انقلاب اسلامی
هنر انقلاب اسلامی
پیشرفت،توسعه و انقلاب اسلامی
عقب ماندگی در عدالت

زمان دوره:
9 تا 11 شهریور ماه 1401

اطلاعات دوره

زمان تخمینی: 3 روز

سطح دشواری: متوسط

دسته‌بندی ‌ها:

مدرس دوره

هزینه دوره 300 هزار تومان بوده که 100 هزارتومان از این مبلغ به عنوان وجه التزام می‌باشد و در صورت حضور منظم به شرکت کنندگان عودت داده خواهدشد.

کد تخفیف 100 هزارتومانی ویژه طلاب و دانشجویان : JY7GHPQR (لطفا کد تخفیف را کپی کنید)

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات دوره

زمان تخمینی: 3 روز

سطح دشواری: متوسط

دسته‌بندی ‌ها:

دلیل بازگشت وجه